سی سی زد وود
روف گاردن و مراحل ساخت آن

روف گاردن و مراحل ساخت آن

روف گاردن و مراحل ساخت آن:

امروزه به خاطر شلوغی و ازدیاد جمعیت بوستانها،ساکنین برجها و ساختمان ها ( مسکونی و اداری ) معمولا برای گذراندن اوقات خوش ، برای راحتی و بهتر در دسترس داشتن فضاهای سبز و باز، از گزینه ای به نام روف گاردن (roof garden) یا  بام سبز یا باغچه بام که در قسمت پشت بام قرار میگیرد استفاده میکنند.

روف گاردن و مراحل ساخت آن به شرح ذیل میباشد:

(روف گاردن roof garden یا بام باغ ، باغچه بام یا بام سبز) پوشش گیاهی در پشت بام است که به محوطه سازی و ایجاد فضای سبز می پردازد روف گاردن ، گاهی هم سطح زمین و گاهی بر روی بام ، گاها در زیر زمین اجرا می گردد که در زمستان به کاهش از دست رفتن گرما و هدر رفتن انرژی کمک به سزایی میکند ، گاها روف گاردن با بام سبز یکی پنداشته می شود اما باید دانسب بام سبزی پدیده ای فراتر از روف گاردن یا همان بام باغ است و تجهیزاتی همچون سلولهای خورشیدی و توربین های بادی را طلب میکند.

باغچه های روی بام یا روف گاردن میتواتند عمل مناسبی برای استراحت و پذیرایی و همچنین پرورش گیاهان مختلف باشد. با توجه به زندگی شهر نشینی و حضور ساختمان های بلند و کوتاه و همچنین کمبود فضای سبز برای ساکنین ساختمان ها، روف گاردن میتواند فضای مناسبی را ایجاد کند تا این کمبود کمتر شود. در سال های اخیر بسیاری ازشهر ها در  کشو های مختلف همچون توکیو ، تورنتو ، لندن و … در حال ساخت روف گاردن ها پیشگام شده اند ، زیرا آن را در بهبود کیفیت محیط زیست سهیم میدانند.

مراحل طراحی روف گاردن:

  • نقشه برداری ، بررسی استحکام ، بررسی نیاز های مشتری ، ایده پردازی ، طراحی و امکان سنجی.
  • آماده سازی ، برق کشی ، لوله کشی ، طراحی سیستم های کنترل مراقبت ، زهکشی ، نصب سیستم روف گاردن ۸ لایه.
  • طراحی سه بعدی با توجه به نیاز هایی که در دو فاز پیش عنوان گردیده است.

تعیین نوع گیاه در روف گاردن:

گیاهانی که برای روف گاردن استفاده می شوند از بین گیاهانی که بر روی زمین کاشته میشوند انتخاب می شوند اما باید به میزان رشد و میزان تحمل گیاه در برابر گرما و سرما و ورزش باد های سنگین توجه داشت.

اهمیت زهکشی در روف گاردن:

زهکشی همان خارج کردن آب از زمین است که با شیب تیزی زمین آب های مازاد گیاه به خارج رانده میشود و ریشه ها سلامت باقی می مانند. شن و یا سنگریزه ای که در گلدان استفاده میشود برای زهکشی کردن آب داخل گلدان می باشد که باعث تخلیه آب اضافه در گلدان می شود.

پاسخی بنویسید