سی سی زد وود
لایه های روف گاردن

لایه های روف گاردن چگونه است؟

لایه های روف گاردن:
لایه های روف گاردن یا بام سبز را به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می کنند:

  • لایه پوشش گیاهی روف گاردن(Plant Layer):لایه های روف گاردن از لایه کاشت گیاه آغاز می شود.به دلیل این که بام های سبز عموما شامل گیاهانی هستند که باید بتوانند در خاک کم عمق و با مراقبت و نگهداری کم رشد کنند، تا حد امکان سبک طراحی می شوند.این لایه معمولا در روف گاردن در تری باکس ها و فلاور باکس ها کشت می شوند.
  • محیط کشت (Growing Medium):
    محیط کشت فضایی است که گیاهان در آن شروع به رشد میکنند. این محیط به واسطه الزامات خاص سازه ای باید وزن کمی داشته باشد، به همین دلیل نسبت به خاک معمولی تفاوت هایی دارد. یک مخلوط معمولی مرکب از یک سوم ماسه، یک سوم سنگ های متخلخل و یک سوم گیاخاک مصنوعی (ترکیبی از چوب پوسیده و کود نباتی) محیطی مناسب را تشکیل میدهد.
  • لایه زهکش:
    از دیگر لایه های روف گاردن لایه زهکش خود می تواند مجموعه پیچیده ای از لایه های دیگر به شرح زیر باشد:
  • لایه صافی (Filter Layer):
    در بین محیط کشت و لایه زهکش یک فیلتر قرار دارد که رطوبت را از محیط ریشه ها دور می کند و مانع از گندیده شدن ریشه ها می شود. این فیلتر می تواند شامل یک بافت پارچه ای یا حتی لایه ای از شن و ماسه باشد.
  • لایه مانع ریشه ها (Root Barrier):
    لایه مانع ریشه لایه ای است که به خوبی از نفوذ ریشه ها و آسیب زدن آن ها به عایق کاری و پوسته سقف جلوگیری می کند.
    صفحه زهکش (Drain Board):
    یک صفحه سه لایه است که لایه بالایی عمل فیلتر را انجام می دهد و آب اضافی را از قسمت ریشه ها دور می کند. این لایه همچنین به عنوان لایه محافظ ریشه ها عمل می کند. لایه وسطی که به شکل کاسه های مخروطی شکل است آب اضافی را از ریشه ها دریافت کرده و در خود نگه می دارد. لایه پایینی یک فیلتر پارچه ای است که مانع از آسیب دیدن غشاء و عایق می شود.
  • لایه محافظ:
    این لایه یکی از مهمترین لایه های روف گاردن است و شامل پوشش هایی است که سقف و سیستم عایق کاری را از نشت کردن و نفوذ آب حفاظت می کنند. این صفحه می تواند باریکه ای از بتن سبک، صفحه ای از عایق محکم، ورقه ضخیم پلاستیکی، ورق مسی، یا ترکیبی از این ها، بر حسب ویژگی های طراحی و کاربرد روف گاردن باشد.

ساختار سقف، غشاء بام یا لایه عایق کاری رطوبتی (Water Proofing) بام سبز را از نشت کردن و چکه کردن محافظت می کنند.

پاسخی بنویسید