سی سی زد وود
روف گاردن و یا بام سبز چیست؟

روف گاردن و یا بام سبز چیست؟

روف گاردن چیست ؟

روف گاردن یا همان بام سبز با وجود مدرن به نظر آمدن این سبک، بسیار قدمت تاریخی نیز دارد با کارایی بالا بر روی پشت بام‌ها و بالکن ها که به دلیل نیاز به موادی سبک و بسیار مقاوم و نیز ایجاد بستری مناسب برای رشد پوششی گیاهان، امری تخصصی و مهندسی می‌باشد.

وجود این پوشش گیاهی در پشت بام می‌تواند به کاهش از دست دادن گرما تاثیر گذار باشد.

روف گاردن یا بام سبز به مجموعه‌ای از عملیات محوطه سازی و فضای سبز اتلاق می‌شود که بر روی سقف ایجاد می‌گردد، این فضا در بعضی موارد هم‌سطح زمین یا برروی بام زیر زمین اجرا می‌گردد.

امروز به دلیل کمبود فضای سبز در شهرهای بزرگ مانند تهران ، مهندسان و پیمانکاران ساختمان تصمیم گرفته اند با طراحی باغ های پشت بام برای ساختمان های مسکونی یا تجاری این مشکل را جبران کنند.

با توجه به گرم تر شدن و گسترش آلودگی هوا در تهران ، مهمترین کمک به این شرایط ساخت روف گاردن روی سقف خانه ها ، دفاتر و ادارات است. امروزه بیشتر مجتمع های تجاری و اداری برای ایجاد فضایی برای آرامش و رفاه طراحی شده اند. شهروندان محیطی دوستانه ایجاد کرده اند.

ایجاد یک محیط لذت بخش در ارتفاعات با چشم اندازهای مختلف بدون شک ایده ای خلاقانه و خاص از زندگی شهر ما و یک ضرورت است. لزوماً سقف ،نمای بیرونی، تراس، پاسیو و لابی ساختمانها همچنین می توانند گزینه مناسبی برای ساخت روف گاردن باشند.

تاریخچه ایجاد روف گاردن به آلمان برمی گردد ، جایی که از گیاهان برای مدرن سازی ساختمان های شهر استفاده می شد تا از آتش گرفتن قیر در پشت بام های آنها جلوگیری شود.

مزایای ایجاد روف گاردن چیست ؟

روف گاردن به ساختمان شما ارزش و اعتبار می بخشد. بنابراین باید در انتخاب مواد مناسب برای ساخت روف گاردن دقت کنید بدلیل اینکه در طراحی و ساخت یک روف گاردن بسیاری از موارد دخیل است.

برای ساختن فضایی دلپذیر مانند روف گاردن یا تراس پشت بام برای رفاه حال ساکنین باید در انتخاب مواد مناسب و همچنین در مورد اجرای صحیح روف گاردن و توصیه های متخصصان در این زمینه دقت لازم را داشته باشید. در شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل ازدحام جمعیت و خیابان های شلوغ ، پوشش گیاهی و درختان نقش کمتری را ایفا میکنند. حتی در بعضی جاها به هیچ وجه یافت نمی شوند. بنابراین با عیب یابی می توان این مشکل چرخه زیست محیطی را حل کرد. مشکل ، ما می توانیم پشت بام خود را به روف گاردن مجهز کنیم تا چرخه محیط زیست را حفظ کنیم.

امروزه مردم دنبا از روف گاردن برای بالا بردن کیفیت محیط زیست شهری در راستای گسترش روف گاردن تلاش قابل توجهی می کنند.

در این میان شهرهایی مانند لندن، توکیو، سنگاپور و… در گسترش روف گاردن پیشگام می باشند . در ایران به خصوص  تهران به دلیل بالا بودن قیمت زمین امکان ایجاد فضای سبز وجود ندارد. به همین دلیل با ایجاد باغ در بام ساختمان به بهبود محیط زیست کمک نموده و با حضور در باغ کوچکی که در نزدیکی افراد است، اوقات فراغات خود را سپری می کنند.

پاسخی بنویسید